Πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 3-3-2018 η ιστορικού περιεχομένου διάλεξη του Ι.Λ.Μ.Ε., που οργανώνεται ετησίως από το 2001, σε ανάμνηση της Γ΄ Εθνοσυνέλευσης του 1827, μέρος της οποίας διεξήχθη στην Ερμιόνη.
Το θέμα της διάλεξης ήταν: «Έλληνας, Γραικός, Ρωμιός. Από τις αυτοκρατορίες στο έθνος-κράτος» με ομιλήτρια την κα. Όλγα Κατσιαρδή-Hering, Ομότιμη Καθηγήτρια του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
είναι Ομότιμος Καθηγήτρια του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει δημοσιεύσει τρείς μονογραφίες: α) Η Ελληνική παροικία της Τεργέστης, 1750-1830 (Αθήνα, ΕΚΠΑ, 1986, 1-2 τ.), β) Λησμονημένοι ορίζοντες Ελλήνων εμπόρων· το εμπορικό πανηγύρι στη Senigallia (18ος-αρχές 19ου αι.) (Αθήνα 1989), γ) Τεχνίτες και τεχνικές βαφής νημάτων: από τη Θεσσαλία στην Κεντρική Ευρώπη (18ος- αρχές 19ου αιώνα). Επίμετρο¨Η Αμπελακιώτικη συντροφιά (1805) (Αθήνα-Αμπελάκια, Ηρόδοτος, 2003). Εχει συνεκδώσει 5 τόμους και είναι συγγραφέας περισσότερων από 40 άρθρων σε συλλογικούς τόμους, επιστημονικά περιοδικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ερευνητικοί και διδακτικοί τομείς: Ελληνισμός της Διασποράς, Οικονομική και Κοινωνική Ιστορία των Ελλήνων 15-19ος αι., Ιστορία των Πόλεων, Ιστορία της Οικογένειας, Ιστορική Ανθρωπολογία, Πνευματική Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, Μεταναστεύσεις, Ιστορική Ανθρωπολογία, Η ιδέα της Ευρώπης, Πολιτισμικές μεταφορές, Ιστορική χαρτογραφία, Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης κ.ά. Επισκέπτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης, 1994, 2000. Μέλος επιστημονικών εταιρειών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Υπό έκδοση συλλογικοί τόμοι υπό την επιμέλειά της: “Βενετική χαρτογραφία στην Πελοπόννησο, τέλη 17.-αρχές 18ου αι.” (ΜΙΕΤ) και (σε συνεργασία με την καθηγ. Μαρία Στασινοπούλου), “Across the Danube. Southeastern Europeans and Their Travelling Identities (17th-19th centuries)”, [Κατά μήκος του Δούναβη. Οι Νοτιοανατολικοί Ευρωπαίοι και οι Ταξιδιωτικές τους Ταυτότητες (17ος-19ος αι.)] (Brill 2016). Μέλος της giunta της Διεθνούς Επιτροπής για τη Μελέτη της Οικονομικής Εταιρείας (13-18ος αι.) στο Ινστιτούτο F. Datini (Πράτο Τοσκάνης), αλλά και της Academia Europaea. http://www.arch.uoa.gr/fileadmin/arch.uoa.gr/uploads/cvs/katsiardi_gr.pdf
Το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Ερμιόνης μετά από πρόσκληση της Ογκολογικής Μονάδας Παίδων «Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη – Ελπίδα» συμμετείχε την Τρίτη 12-12-2017 στο στόλισμα του «δέντρου των ευχών», που διοργάνωσε η Ογκολογική Μονάδα ενόψει των Χριστουγεννιάτικων εορτών.
Συγκεκριμένα το Ι.Λ.Μ.Ε. παρέστη στην εκδήλωση με το ερμιονίτικο καραβάκι των Χριστουγέννων, που κατασκεύασαν παιδιά της Δ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ερμιόνης με την καθοδήγηση του Παναγιώτη Αραπάκη και του Γιάννη Σκούρτη.
Το καραβάκι στόλισαν παιδιά της Ογκολογικής Μονάδας, το οποίο κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης τοποθετήθηκε στη βάση του χριστουγεννιάτικου δέντρου. Παράλληλα παιδιά της Ογκολογικής Μονάδας κατασκεύασαν αστεράκια και μικρές πλουμιστές χάρτινες βαρκούλες, οι οποίες φορτωμένες με ευχές και καραμέλες στόλισαν το χριστουγεννιάτικο δέντρο των ευχών της Μονάδας. Την επιμέλεια του προγράμματος είχαν η Κατερίνα Σκούρτη και η Λίτσα Παγώνη.
Πανηγυρικό το κλίμα στην εξαιρετικής ιατρικής φροντίδας και πολυτέλειας Ογκολογική Μονάδα, που τίμησαν με την παρουσία τους η Πρόεδρος της «Ελπίδας» κα. Μαριάννα Βαρδινογιάννη, ο κ. Σάκης Ρουβάς, ο Δήμαρχος Ναυπλιέων κ. Δημήτρης Κωστούρος, εκπρόσωποι του Δ.Σ. του Ι.Λ.Μ.Ε., γονείς και φυσικά τα παιδιά της Μονάδας.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης η Πρόεδρος του Ι.Λ.Μ.Ε. κα. Τίνα Αντωνοπούλου μίλησε για την κατασκευή του ερμιονίτικου χριστουγεννιάτικου καραβιού, το οποίο συνέδεσε με το έθιμο του «γιάλα-γιάλα». Στην συνέχεια το τραγούδι «γιάλα-γιάλα» απέδωσε μουσικά ο Γιάννης Σκούρτης με την κιθάρα του, συνοδευόμενος από τον Παναγιώτη Αραπάκη και μέλη του Ι.Λ.Μ.Ε. Έκδηλη η συναισθηματική φόρτιση της κας Μαριάννας Βαρδινογιάννη, που σιγοτραγούδησε το «γιάλα-γιάλα», το οποίο της έφερε στο νου παιδικές της μνήμες από την Ερμιόνη.
Πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο (4/11) και την Κυριακή (5/11) τα μαθήματα με την τεχνική ντεκουπάζ σε γυαλί, που οργανώθηκαν από το Ι.Λ.Μ.Ε. στο πλαίσιο των προγραμμάτων επιμόρφωσης ενηλίκων με επιμορφώτρια την κα. Μαρίκα Κανέλλη – Τουτουντζή .
Επειδή το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων για το προαναφερόμενο πρόγραμμα ήταν μεγάλο, τα μαθήματα θα επαναληφθούν την άνοιξη του 2018 με εφαρμογή της τεχνικής ντεκουπάζ και σε επιφάνειες άλλων υλικών.
Υπενθυμίζουμε ότι το Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2017 και ώρα 4:30 μ.μ. θα ξεκινήσουν τα μαθήματα με βελονάκι με την τεχνική λασέ με επιμορφώτρια την κα. Παγώνα Παπακωνσταντίνου.
Το Δ.Σ. του ΙΛ.Μ.Ε. ευχαριστεί τις προαναφερόμενες επιμορφώτριες για την ευγενική, εθελοντική τους προσφορά.
Παρατίθεται η ομιλία της κ. Γ. Κατσαγάνη, που εκφωνήθηκε στην εκδήλωση του Ι.Λ.Μ.Ε. στην Ερμιόνη στις 8 Ιουλίου 2017. Αναρτήθηκε και στην Αργολική Αρχειακή Βιβλιοθήκη.
Η κοινωνική και πολιτική οργάνωση των Ερμιονέων στην Αρχαιότητα, μέσα από έμμετρες επιγραφές*
Στη μελέτη αυτή θα επικεντρωθούμε στα χαρακτηριστικά της κοινωνικής και πολιτικής οργάνωσης των Ερμιονέων στην Αρχαιότητα. Ειδικότερα, θα μας απασχολήσει η επιβεβαίωσή τους από επιγραφικές μαρτυρίες, που περιέχονται σε επιγραφές και μάλιστα έμμετρες, διότι σε αυτές ενυπάρχει και το στοιχείο της λογοτεχνικότητας.
Η ονομασία Ερμιόνη
Προσωπογραφία της Ερμιόνης, κόρης του Μενέλαου και της Ωραίας Ελένης, από την έκδοση: Guillaume Rouillé, «Promptuarii Iconum Insigniorum», Lyon, France 1553.
Η Ερμιών ή Ερμιόνη είναι μια από τις αρχαιότερες πόλεις στο νοτιοανατολικό άκρο της Αργολίδος. Ιδρύθηκε από Δρύοπες που εκτοπίστηκαν από την κεντρική Ελλάδα, μετά την κάθοδο των Δωριέων. Οι τελευταίοι κυριάρχησαν στην περιοχή της Αργολίδος, και με κέντρο το Άργος επεκτάθηκαν σταδιακά σε ολόκληρη την Αργολίδα και κατέλαβαν και την πόλη της Ερμιόνης.
Σύμφωνα με μυθολογική παράδοση οικιστής της αρχαίας Ερμιόνης ήταν ο Ερμίων, γιος του Εύρωπος και εγγονός του Φορμίωνος, του βασιλιά του Άργους, και σε αυτόν οφείλει το όνομά της η πόλη. Στα Σχόλια στην Ἰλιάδα του Ομήρου [1] αναφέρεται ότι η Ερμιόνη έλαβε την ονομασία της από το ρ. ὁρμίζω, επειδή ο Ζεύς και η Ήρα σε αυτό το σημείο ορμίσθηκαν (αγκυροβόλησαν) φτάνοντας από την Κρήτη. Μαρτυρία για ονομασία του τοπωνυμίου Ερμιόνη από την κόρη του Μενελάου και της Ελένης δεν τεκμηριώνεται από τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς.
Επιστημονικά, η ονομασία Ερμιών ή Ερμιόνη, κατά μία εκδοχή, παράγεται παρὰ τὸεἵρω, τὸ ἁρμόζω, ἀφ’ οὗ Ἑρμῆς, Ἑρμίωνκαὶ παράγωγον, Ἑρμιόνη[2] Άλλοι θεωρούν ότι προέρχεται από το ουσ. ἕρμα, που σημαίνει, το ύψωμα, τον λόφο, το βουνό, τον σωρό χωμάτων ή λίθων [3].
Στους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς οι λλ. Ἑρμιόνη, Ἑρμιονεὺς και Ἑρμίονες απαντούν περισσότερες από τριακόσιες φορές.
Τα τακτικά μέλη του νεοεκλεγέντος από τις αρχαιρεσίες στις 20 Αυγούστου 2017 Διοικητικού Συμβουλίου του Ι.Λ.Μ.Ε. συνήλθαν στην πρώτη τακτική τους συνεδρίαση στις 2 Σεπτεμβρίου 2017 και συγκροτήθηκαν σε σώμα ως εξής:
Το Διοικητικό Συμβούλιο του σωματείου «Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Ερμιόνης» σε εφαρμογή των άρθρων 4 και 5 του ισχύοντος καταστατικού και σύμφωνα με την με αριθμ. 72/22-04-2017 απόφασή του,
σ υ γ κ α λ ε ί
σε Τακτική Γενική Συνέλευση τα μέλη του ΙΛΜΕ, η οποία θα γίνει την Κυριακή 20 Αυγούστου 2017 στο χώρο του Μουσείου με ώρα έναρξης την 07:00 μ.μ.
Τα θέματα της Ημερήσιας Διάταξης είναι τα παρακάτω:
Παρουσίαση έκθεσης πεπραγμένων των ετών 2014, 2015 και 2016.
Παρουσίαση οικονομικού απολογισμού των ετών 2014, 2015 και 2016.
Ανάγνωση έκθεσης Ελεγκτικής Επιτροπής για τις παραπάνω οικονομικές χρήσεις.
Συζήτηση για τα πεπραγμένα και τον οικονομικό απολογισμό.
Ψηφοφορία για την απαλλαγή ή μη του Διοικητικού Συμβουλίου από κάθε διοικητική και διαχειριστική ευθύνη.
Συζήτηση και έγκριση του προγράμματος δράσης και του προϋπολογισμού για την επόμενη τριετία.
Εκλογή Εφορευτικής Επιτροπής για τη διεξαγωγή Αρχαιρεσιών για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου και Ελεγκτικής Επιτροπής.
Διεξαγωγή Αρχαιρεσιών για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου και Ελεγκτικής Επιτροπής.