Τα έξι τελευταία χρόνια κάθε Αύγουστο το Ι.Λ.Μ.Ε. οργανώνει ιστορικούς περιπάτους στο Μπίστι.
Το Σάββατο, 8-8-2016, πραγματοποιήθηκε ο έκτος «ιστορικός περίπατος» στο Μπίστι, το κατά Παυσανία «Ποσείδαιον».
Η συνάντηση έγινε στη «σκάβιζα ε Γαλιότη» δηλαδή στη σκάλα του Γαλάτη, λίγο πριν τη βόρεια είσοδο του Μπιστιού, όπου ο αμφιλεγόμενος φιλικός Νικόλαος Γαλάτης δολοφονήθηκε το 1819 από το φίλο του Πάνο Δημητρόπουλο. Η εντολή δόθηκε από την ηγεσία της Φιλικής Εταιρείας υπό το κράτος του φόβου αποκάλυψης του μυστικού της οργάνωσης από την πληθωρική αλλά παρορμητική προσωπικότητα του Ιθακήσιου φιλικού.
Το αρχαίο τείχος του Μπιστιού σε πολλά σημεία του οποίου αντί χαλικιού έχουν χρησιμοποιηθεί κελύφη πορφύρας και τα λείψανα του ενετικού τείχους με τους ισχυρούς πύργους του, που λεηλάτησε και κατεδάφισε ο Αββάς Fourmont το 1729, αποτέλεσαν την πρώτη αναφορά της ξενάγησης.
Το εσωτερικό δρομάκι του Μπιστιού, οριοθετημένο με πέτρες με εμφανή τα σημεία, που άφησαν οι ρόδες των κάρων του παρελθόντος, οδήγησαν και εμάς στην πλατεία του Μπιστιού. Ξαπλωμένα εκεί κείτονται τα ερείπια του αρχαίου δωρικού ναού αφιερωμένου στον Ποσειδώνα ή στην Αθηνά, όπως τα αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη του Φιλαδελφέα, του μοναδικού αρχαιολόγου ο οποίος ανέσκαψε το Μπίστι το 1908. Η προσθήκη αργότερα του βυζαντινού ναού στο ίδιο σημείο έχει αφήσει και αυτή τα αρχαιολογικά χνάρια της.




Αρχικά, η Πρόεδρος του Συλλόγου καλωσόρισε τους προσκεκλημένους και παρουσίασε σύντομο βιογραφικό του ομιλητή της βραδιάς κ. Αριστείδη Ν. Δουλαβέρα, Αναπληρωτή Καθηγητή της Λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (Καλαμάτα), ο οποίος μίλησε με θέμα : «Η ανθρώπινη ομορφιά στα δημοτικά μας τραγούδια», εστιάζοντας κυρίως, λόγω χρόνου, στη γυναικεία ομορφιά. Ο ίδιος έχει εκδώσει και σχετικό ομότιτλο βιβλίο.
Ο ομιλητής τόνισε την αξία που έχει η ομορφιά, το κάλλος, σε όλες τις κοινωνίες και σε όλους τους πολιτισμούς, πολύ περισσότερο στους Έλληνες, όπου το κάλλος εκπροσωπήθηκε με μία θεά, τη θεά Αφροδίτη. Στα δημοτικά μας τραγούδια ιδιαίτερα η ωραία γυναίκα ως κόρη, νύφη, σύζυγος, αδελφή, αλλά και ο ωραίος άνδρας, στους πολλαπλούς τους ρόλους, θαυμάστηκαν για τα κάλλη τους.
Λαογραφικό Μουσείο Ερμιόνης. Ανά δύο οι τάξεις του Σχολείου ξεναγήθηκαν από την Πρόεδρο του Ι.Λ.Μ.Ε. στις αίθουσές του.
Η Β΄ τάξη με αφόρμηση την ενότητα του σχολικού βιβλίου «Η Γλώσσα μου» που έχει τίτλο «Μες στο Μουσείο» παρακολούθησε εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα «Περιγραφή αντικειμένων του Μουσείου και δημιουργία ιστορίας με βάση εικόνες ζωγραφικού πίνακα». Στο τέλος του προγράμματος οι μαθητές έπαιξαν εκπαιδευτικό παιχνίδι περιγραφής παλαιών αντικειμένων του Μουσείου. Το πρόγραμμα έγινε με την καθοδήγηση της Προέδρου του Ι.Λ.Μ.Ε. Τίνας Αντωνοπούλου.
Στην τελευταία τάξη του Δημοτικού Σχολείου ολοκληρώνεται η διδασκαλία της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Παράλληλα οι μαθητές διδάσκονται και τοπική ιστορία. Το σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εκπονείται κατ’ έτος από το Ι.Λ.Μ.Ε. συμπληρώνει βιωματικά τις γνώσεις των μαθητών. Επικεντρώνεται στη συμμετοχή των Ερμιονιτών στον Αγώνα για την Ανεξαρτησία, στους οπλαρχηγούς αδελφούς Μήτσα και στη διεξαγωγή της εδώ Γ΄ Εθνοσυνέλευσης.
Δεμάτια ολόκληρα μάζευαν παιδιά και νέοι, που τα μετέφεραν από το Μπίστι στο χωριό, για ν’ ανάψουν τη φωτιά στη γειτονιά τους, όπως ήταν το έθιμο στην Ερμιόνη. Καμάρωναν, δεν τους κούραζε κι εμείς τα κορίτσια, όσα μέναμε κοντά στο Μπίστι τρέχαμε να μαζέψουμε και να βοηθήσουμε για τα δικά μας δεμάτια, της γειτονιάς μας. Ήταν η 23η Ιουνίου, η παραμονή της γιορτής του Άι Γιάννη του Θεριστή, μέρα χαράς για όλους.